Close

27 februari 2015

Lijnmanagement

Voor verschillende afdelingen ben ik als lijnmanager verantwoordelijk geweest: IT afdelingen, een afdeling Demand Management en een Project Management Office. De laatste twee aan de kant van de gebruikersorganisatie. In alle gevallen was ik verantwoordelijk voor het integrale management van de afdelingen: HRM, financiën en budget, klanten en klanttevredenheid, processen, informatie en systemen, diensten, et cetera.

 

IT afdelingen

Dit betrof zowel IT afdelingen die software ontwikkelen als afdelingen die vooral infrastructuur beheren. De afdelingen omvatten diverse rollen:

  • Applicatiemanagement
  • Projectleiding
  • Ontwerp/analyse
  • Software Engineering
  • Testen
  • Systeembeheer
  • Helpdesk

 

Demand Management

De afdeling die verantwoordelijk was voor de inkoop en het management van de dienstverlening door de interne IT afdeling, de interne facilitaire afdeling en externe IT leveranciers. De afdeling bestond uit:

  • Contract- en servicemanagement
  • Functioneel beheer
  • IT Cost Management
  • Facilitair management

 

Project Management Office

Deze afdeling is opgezet om de programma- en projectmanagers te ondersteunen in het realiseren van programma’s en projecten. De belangrijkste taken van het PMO in programma’s en projecten waren:

  • Dagelijkse ondersteuning (secretarieel)
  • Kwaliteitsmanagement en –borging
  • Planning en control (tijd en geld)
  • Versiebeheer en configuratiemanagement
  • Standaarden voor processen, documenten en communicatie
  • Resourcematching