Close

27 februari 2015

Goed projectmanagement een samenspel van 11 factoren

Goed projectmanagement als een samenspel van 11 factoren:

  1. Projectdoel: het ontwikkelproces om te komen tot een gezamenlijk en concreet beeld van het te behalen doel in lijn met de organisatiestrategie.
  2. Projectvisie: Het perspectief van waaruit je kijkt naar het projectdoel.
  3. Topmanagementsupport: De ondersteuning van de projectvisie door het lijn- en topmanagement.
  4. Kennis en (technische) middelen: De beschikbaarheid van vereiste expertise en technologie.
  5. Gebruikersacceptatie: De waardering van het project door de eindgebruikers.
  6. Stakeholdermanagement: Het omgaan met interacties en invloeden van belanghebbenden.
  7. Projectecologie: De wisselwerking tussen het project en actoren en ontwikkelingen in de omgeving.
  8. Sociale vaardigheden van de projectleider: het adaptief en sensitief vermogen van de projectleider.
  9. Projectvolwassenheid van de projectleider: De ervaring van de projectleider in het omgaan met complexe vraagstukken.
  10. Projectteam: Het nastreven van de collectieve ambitie van het team.
  11. Projectmanagement: Het maken en monitoren van plannen om het projectdoel te behalen.

Zie ook:

  successfulprojectmanagement.net

  mulderprojectmanagement.nl